Sunday 15 July 2012

AL-ISABAH FI TAMYIZ AL-SAHABAH by AL-HAFIZ IBN HAJAR

Setelah berkongsi mengenai latar belakang serta sebahagian karya Ibn Hajar Al-Asqalani, suka untuk kami berkongsi sedikit maklumat mengenai salah satu kitab karya beliau. Karya yang dimaksudkan adalah Kitab Al-Isabah Fi Tamyiz Al-Sahabah (الإصابة في تمييز الصحابة).
    Kitab ini merupakan kitab yang paling lengkap dan sempurna berkaitan dengan mengenal para sahabat. Pengarangnya Al-Hafiz Ibn Hajar telah pun menyemak dan membaca kitab-kitab yang terdahulu daripadanya serta mengambil faedah daripada keseluruhan kitab-kitab tersebut. Beliau menyusun dan mengemaskan maklumat-maklumat, mengasingkan kesalahan dan kesilapan, menambah maklumat lain yang didapatinya di dalam beberapa turuq hadis dan karya-karya lain seperti al-Kutub Al-Sittah, Tarikh al-Ruwah, al-Siyar, al-Maghazi dan mengeluarkan nama-nama sahabat yang ditinggalkan oleh pengarang-pengarang sebelumnya.
    Ibn Hajar menyusun para sahabat berdasarkan huruf mu'jam dengan susunan yang teliti;

  1. Menyusun nama-nama
  2. Gelaran-gelaran bagi para sahabat
  3. Nama-nama wanita sahabiyat
  4. Gelaran-gelaran wanita sahabiyat
    Beliau juga membawa pembahagian yang baharu bagi setiap nama atau panggilan sebagai tambahan terhadap susunan huruf mu;jam. Setiap huruf akan dibahagikan kepada empat bahagian.


bersambung.... :-)

No comments: